Site Logo

اهمیت استفاده از نرم افزارهای طراحی پارچه

  •  آدينه ۲۴ خرداد ۱۳۹۸

صنعت نساجی یکی از قدیمی‌ترین صنایع کشور می‌باشد. ارتقا سطح دانش و پیشرفت متخصصین، مهندسین و طراحان یکی از پارامترهای مهم و اساسی در این صنعت بوده است. مراکز علمی، دانشگاهی و تحقیقاتی قطعاً در این راستا تاثیر بسیار زیادی دارند. نوآوری و خلاقیتها در ساخت تجهیزات وابسته به این صنعت میتواند گامی موثر در پیشرفت آن داشته باشد. لازم به ذکر است که خودکفایی، رشد، پیشرفت و شکوفایی اقتصادی و صنعتی هر کشوری در درجه اول وابسته به نیروی انسانی متخصص آن کشور است. از این رو ارتقا سطح دانش فنی و تکنیکی نیروی انسانی بسیار حایز اهمیت خواهد بود. ساخت ماشین آلات به روز، استفاده از تکنولوژی و دانش روز دنیا در تولید الیاف، بافت، تکمیل، رنگرزی و چاپ پارچه و ... میتواند کمک شایانی در این راستا داشته باشد. در حقیقت کیفیت محصولات تولیدی رابطه مستقیمی با تکنولوژی بکار برده شده خواهد داشت. امروزه در بخشهای مختلف صنعت نساجی، از طراحی محصول گرفته تا بسته‌بندی و فروش تماما وابسته به عناصر و تجهیزات به روز دنیا خواهند بود تا بتوانند محصولی با کیفیت را به بازارهای داخلی و خارجی عرضه نمایند.

در کشوری زندگی میکنیم که نفت مهمترین پارامتر در چرخه اقتصادی کشور بوده است و عدم فروش نفت میتواند پیامدهای منفی برای جامعه ما در پی داشته باشد. در این راستا سرمایه‌گذاری در صنایع غیر نفتی همچون صنعت نساجی میتواند گامی موثر برای عدم رکود اقتصادی کشور باشد. توازن در اختصاص بودجه و سرمایه‌های کشور در صنایع غیر نفتی همچون صنعت نساجی هم میتواند به چرخه اقتصادی کشور کمک قابل توجهی داشته باشد و هم راهکاری برای معضل بیکاری کشور باشد. تعداد بسیار زیاد بخش‌های مختلف این صنعت از تولید الیاف گرفته تا واحدهای فروش حجم بسیار زیادی از نیروی کار را میتواند به خود اختصاص دهد. دیگر پارامتر مهم در رشد اقتصاد بدون نفت، جلوگیری از قاچاق و ورود بی‌رویه کالاهای خارجی همچون پوشاک است. خوشبختانه در این راستا توسط انجمن‌ها و نهادهای مربوطه گام‌های موثری برداشته شده است و اگر این رویه ادامه پیدا کند، قطعاً در آینده شاهد نتایج بسیار خوبی خواهیم بود. لیکن این پیگیری‌ها و مراقبت‌ها زمانی میتواند موثر واقع شوند که بتوانیم کیفیت محصولات داخلی را ارتقا دهیم.

همانطور که قبل‌تر اشاره شد افزایش کیفیت محصولات داخلی میتواند توجه خریداران را به خود جلب نماید و نیاز ایشان را به خرید اجناس خارجی کمتر کند و بی‌شک این مورد وابستگی زیادی به تکنولوژی و تجهیزات جدید و به روز دارد که از طراحی محصول تا بسته‌بندی، وابسته به آن است. اگر بخواهیم پارچه‌ای با زیردست مطلوب، رنگ شفاف و کیفیت خوب و مناسب داشته باشیم فقط دانش تولید کافی نیست. باید ماشین آلات به روز و جدیدی نیز داشته باشیم. کارخانجاتی که تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خود را همیشه به روز نگه میدارند میتوانند در بازارهای داخلی و خارجی حرفی برای گفتن داشته باشند. هرچند تجهیز کردن کارخانجات به تکنولوژی‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری هزینه‌های هنگفتی در پی دارد؛ لیکن اگر چنین امری تحقق یابد میتواند در فروش محصولاتشان بسیار موثر باشد. در یکی از واحدهای صنعت نساجی همچون واحد تکمیل پارچه، استفاده از فقط یک ماشین ویژه و خاص میتواند بسیار زیاد بر روی زیردست و کیفیت پارچه موثر واقع شود. البته در کنار سخت‌افزارها و تجهیزاتی چون ماشین آلات نساجی، نرم‌افزارها نیز میتوانند کمک شایانی به این صنعت داشته باشند و در ارتقا و پیشرفت صنعت موثر باشند.

استفاده از نرم‌افزارها در بخشهای مختلف صنعت نساجی، خصوصا در بخش طراحی ساخت و تولید میتواند موثر باشد. نرم‌افزارهای زیادی در سطح دنیا طراحی و ساخته شده‌اند. نرم‌افزارهایی چون نرم‌افزارهای طراحی انواع بافت‌ها، نرم‌افزارهای کنترل موجودی انبار و محصولات تولیدی، نرم‌افزارهای چاپ و ... هرچند استفاده از این نرم‌افزارها بسیار خوب است لیکن قیمت بسیار بالای آنها و هزینه‌های پشتیبانی زیاد و عدم دسترسی راحت به طراحان و سازندگان نرم‌افزارهای خارجی امکان تهیه را برای تولیدکنندگان ایرانی بسیار سخت کرده است. در این راستا مهندسین و متخصصین ایرانی همچون گروه برنامه‌نویسی راهکارهای نرم‌افزاری حامی برآن شدند تا نرم‌افزارهایی برای جریان کارهای مختلف نساجی تولید و عرضه کنند که نه تنها کم و کسری از نرم‌افزارهای مشابه خارجی ندارند بلکه برتری‌هایی هم دارند. از مزیت‌های خیلی مهم استفاده از نرم‌افزار‌های تیم حامی دسترسی سریع و راحت به عوامل سازنده برنامه، آموزش و پشتیبانی بسیار خوب و قیمت مناسب آن است. در حال حاضر تیم کارشناسان خبره ما به جهت تعامل با کارخانجات و تولیدکنندگان نساجی در سرتاسر کشور، سعی بر آن دارد تا محصولاتش را با قیمت مناسبی عرضه کند تا بتواند گامی موثر در جهت اعتلا و پیشرفت صنعت نساجی کشور برداشته باشد.

نرم‌افزارهای تولیدی ما تماما زیر نظر بهترین و با سابقه‌ترین متخصصین ایرانی طراحی و تولید شده‌اند. استفاده از نرم‌افزارهای طراحی و شبیه‌سازی پارچه، ضمن اینکه میتوانند هزینه‌های تولید را کاهش دهد؛ در محاسبات دقیق و فنی تولید نیز موثر خواهد بود. همانطور که قبلاً هم اشاره شد؛ یکی از بخشهایی که استفاده از نرم‌افزارها در آن بخش میتواند موثر واقع شود، بخش طراحی است. سازنده یک محصول اگر بتواند قبل از تولید و استفاده از مواد اولیه، نمونه شبیه‌سازی شده محصولش را در رایانه مشاهده کند؛ ضمن اینکه میتواند ایرادهای موجود در طراحی اولیه را برطرف کند؛ هزینه‌هایی که ممکن است در اثر فرایندهای طراحی اولیه اعمال شود را حذف خواهد نمود. اعمال سریع تغییرات بر روی طرح و مدل اولیه پیشنهاد شده طراحان میتواند گامی موثر در استفاده از نرم‌افزارهای طراحی رسام پارچه باشد. زمانی که کارخانه‌ای قبل از تولید، از یک نرم‌افزار، جهت شبیه‌سازی طرحش استفاده میکند؛ میتواند حالتهای مختلف آن را رویت کرده و بر روی هر کدام از این حالتها تغییرات اعمال نماید و در نهایت از بین نتایج بسیار زیادی که حاصل شده، بهترین را انتخاب کند و با اطمینان آن را جهت ساخت و تهیه، به بخش تولید ارسال نماید. در شرایط اقتصادی کنونی که متریال و مواد اولیه به سختی و با قیمت‌های بسیار بالا تهیه می‌شوند باید مراقبت بیشتری در خصوص استفاده از آن‌ها بعمل آید و سیستم‌های رایانه‌ای و نرم‌افزارهای ساخته شده میتوانند کاهش هزینه بسیار زیاد و موثری در امر تولید داشته باشند. تیم حامی در تمامی مراحل ساخت و تولید نرم‌افزارهای خود، کاملاً به این نکته توجه داشته و کاهش هزینه‌های تولید را اولین و اساسی‌ترین پارامتر خود قرار داده است. هرچه هزینه‌های یک تولید کننده کمتر شود، پیرو آن قیمت تمام شده کالا نیز کاهش میابد و کالا میتواند با قیمت پایین‌تر و با کیفیت بهتر و مطلوب‌تری به دست مصرف‌کننده برسد. بنابراین استفاده از نرم‌افزارهای طراحی و شبیه‌سازی پارچه، میتواند یک گزینه بسیار مناسب برای مدیران کارخانجات نساجی باشد.

از دیگر مزیت‌های استفاده از نرم‌افزارهای طراحی و شبیه‌سازی پارچه، میتوان سرعت در طراحی را نام برد. یکی از عوامل مهم در رقابت تولیدکنندگان پارچه، تعداد و تنوع طراحی‌ها است. هر چه تنوع طرح‌های یک کارخانه نساجی بیشتر باشد، بازه انتخاب مصرف کننده بیشتر شده و فروش موثرتری برای تولیدکننده ایجاد خواهد شد. سرعت در طراحی نرم‌افزاری، رابطه مستقیمی با سادگی محیط داخلی نرم‌افزار دارد. ما در پیاده‌سازی مجموعه نرم‌افزارهای طراحی رسام پارچه به این امر توجه ویژه داشته‌ایم و چیدمان ابزارها بگونه‌ای انجام شده تا یک طراح بتواند براحتی و سهولت در محیط آن کار کرده و با سرعت بالاتری طرحش را ارائه داده و تغییرات اساسی را بر روی آن اعمال نماید. در هر یک از نرم‌افزارهای طراحی و شبیه‌سازی رسام پارچه میتوان نمونه واقعی از پارچه را مشاهده کرد و آن را پیش از تولید به مشتریان خود نمایش داد و نظرات وی را نیز جویا شد. تعامل یک تولیدکننده با مشتریان خود و جلب نظر از ایشان میتواند برای کسب رضایت و داشتن یک فروش موفق، بسیار حایز اهمیت باشد. تیم حامی در اتاق فکرهای خود و مشاوره با فعالین و اساتید بازاریابی و فروش محصولات نساجی به این مورد نیز توجه داشته است. قطعا فروش موفق یک محصول نساجی زمانی تحقق میابد که سلایق مصرف‌کنندگان کالا، در نظر گرفته شود. در طراحی، قانونی داریم که طبق آن، سلیقه مصرف کننده اولویت بیشتری نسبت به سلیقه طراح دارد. یک طراح میبایست با تکنیکهای روانشناختی و روانشناسی، سلایق مشتریان را بسنجد و آنها را در طراحی‌های خود مد نظر قرار دهد. در نرم‌افزارهای طراحی رسام پارچه این مورد نیز لحاظ شده است. طراح به سرعت میتواند نظرات یک مشتری مهم و ثابت یک کارخانه را بعنوان یک تغییر بر روی طرح خود اعمال نموده و آن را بعنوان یک تغییر اساسی در نظر بگیرد. قطعا نمونه تولید شده مورد پسند مشتری خواهد بود و فروش موفقی هم در پی خواهد داشت.

یکی دیگر از مواردی که برای یک کارخانه در خصوص طراحی‌های انجام شده‌اش حایز اهمیت است، بایگانی و ذخیره‌سازی طراحی‌ها است. گاهی اوقات یک طراح با مراجعه به طرحهای قدیمی و تغییر بر روی آنها میتواند طرح جدید و بسیار جذابی را خلق نماید. این تکنیک یکی از تکنیک‌های موثر در طراحی است که شرکت های طراحی لباس و پارجه بزرگ دنیا همیشه آن را مد نظر قرار میدهند. بنابراین بانک اطلاعاتی طراحی‌های انجام شده بسیار حایز اهمیت است. تیم حامی در خصوص بایگانی این طراحی‌ها توجه بسیار داشته است. یک تولیدکننده زمانی که از نرم‌افزارهای طراحی رسام پارچه استفاده می‌نماید، براحتی و با سرعت بالا میتواند طرح‌های قدیم خود را بازیابی کرده، پس از اعمال تغییرات جدید آن را ارائه نماید. بنابراین دسترسی به آرشیوهای قدیمی طراحی‌های انجام شده از دیگر مزیت‌های استفاده نرم‌افزاری است که بدان اشاره شد.

از دیگر مزیتهای استفاده از این نرم‌افزارها، بانک‌های اطلاعاتی آماده در سری نرم‌افزارهای رسام پارچه است. طراحان معمولا وقت بسیاری را صرف پیدا کردن مثلاً یک نوع بافت خاص در کتاب‌ها یا سایتها می‌کنند که در نرم‌افزارهای طراحی رسام پارچه با وجود بانک منابع طراحی شامل (بافت، رنگ، نخ و ...) میتوان این کار را به سهولت انجام داد و کار طراحی را هموار کرد. یک طراح موفق باید شرایط و محیطش بگونه‌ای باشد تا بتواند با قدرت تجسم، پشتکار و اراده و درک صحیح و درست از زیبایی‌ها، طراحی خویش را انجام دهد و برای اینکه این موارد صحیح و درست انجام شوند نیاز است تا بانک‌های اطلاعاتی صحیح در اختیار داشته باشد. جمع‌آوری این بانک‌های اطلاعاتی زمان بسیار زیادی را صرف خود میکند که عملاً پیدا کردن و جمع‌آوری در بازه زمانی کوتاه غیر ممکن است لیکن تیم نرم‌افزاری حامی در این خصوص مطالعات زیادی انجام داده و این بانک های اطلاعاتی را جمع‌آوری کرده است که در مقالات بعدی بصورت تخصصی در خصوص آنها تحلیل و بررسی خواهد شد.

یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از نرم‌افزارها، تعامل آن نرم‌افزار با سایر نرم‌افزارها است. اکسپورت و ایمپورتها در هر نرم‌افزار بسیار حایز اهمیت هستند. کاربر نرم‌افزار باید بتواند طرح خود را برای عملیات تکمیلی ویژه وارد سایر نرم‌افزارها کند و بر روی آنها در صورت لزوم ویرایش‌هایی انجام دهد. این یک کار تمام مهندسی و فنی است که میتواند حتی بعنوان یک حرفه محسوب شود.

کاربر نرم‌افزار میتواند از دانش آموختگان دانشگاه‌های رشته‌های مرتبط بوده که این امر خود اشتغال‌زایی را باعث میشود. کاربر سیستم میتواند دانش و معلومات دانشگاهی خود را در تعامل با متخصصین فنی کارخانه و تجربه‌های بازارهای فروش و تولید موفق به سرانجام برساند. در حقیقت تعامل بین علوم دانشگاهی با تجربه و دانش بازاری و محیط کارخانه میتواند برای خلق یک اثر جدید و یک محصول جدید موثر باشد. تمامی این موارد و نکاتی که برای استفاده نرم‌افزاری عنوان شد به جهت کاهش هزینه‌های تولیدی و فروش موفق محصول بوده است. در حال حاضر کارخانجات بزرگ و موفق از این مجموعه نرم‌افزارهای حامی در پروسه‌های تولیدی خود استفاده می‌کنند و قطعا یکی از عوامل موثر در موفقیت‌های ایشان استفاده از این فناوریهای به روز و کارآمد است. آنها میدانند که سرمایه‌گزاری در این بخش نه تنها هزینه اضافه محسوب نمی‌شود، بلکه یک نوع سرمایه‌گزاری با سودآوری موفق و صحیح است. آنها میدانند که برای اینکه بتوانند با رقبای داخلی و خارجی خود رقابت کنند باید به این پارامترها توجه بیشتری داشته باشند و آن را جزو برنامه‌های اصلی خود قلمداد کنند. در مقاله‌های بعدی سعی داریم تا شما را با تنوع محصولات نرم‌افزاری تولید و فروش صنعت نساجی آشنا کنیم که قطعا استفاده از آنها میتواند سرمایه‌گزاری بسیار مناسبی برای مدیران موفق و خلاق یک مجموعه نساجی قلمداد شود.

درباره نویسنده

آشنایی با نرم افزار طراحی و شبیه سازی دابی

آشنایی با نرم افزار طراحی و شبیه سازی دابی

آشنایی با استفاده از نرم افزار برای طراحی و شبیه سازی پارچه دابی بر روی کامپیوتر پیش از تولید